Fejlsøgning af din ADSL forbindelse med
cisco 677/678 router:
1. Hvis du ikke kan komme på nettet eller din forbindelse
er meget langsom er det en god ide at slukke for routeren
og tænde den igen. Dette vil ofte få dig på nettet igen.
2. Hvis dette ikke virker kan du kigge på den lampe
på routeren der hedder WAN LNK. Hvis den lyser konstant
grønt burde forbindelsen virke.
3. Prøv at pinge routeren. I Windows gøres dette ved at vælge start->kør
og i køre boksen skrive command.com(win95/98 eller cmd(win2000/XP) og
derefter trykke enter. I den sorte boks der nu kommer frem skriver du
ping 10.0.0.1 (Din routers ip nummer.) Hvis den skriver at den får svar
har du forbindelse til routeren.
Hvis du ikke får svar så prøv at kigge på den lampe der hedder LAN LNK.
Hvis den lyser grønt kan routeren se din computer. Hvis den er slukket
er der noget galt med forbindelsen til din computer. Det vil oftest være
kablet eller netkortet der er noget galt med.
4. Hvis du har forbindelse til routeren men stadig ikke kan se fx. Web
sider prøv at pinge ip nummeret på en af din udbyders servere. (fx.
212.242.40.3 Cybercity's dns server) Hvis du får svar fra den prøv at
pinge et domæne navn. fx. www.cybercity.dk
5. Hvis du kun kan ping ip nummeret men ikke domænet og du har tjekket
at du benytter de korrekte DNS servere kan du først prøve at opdatere
CBOSen på din router. Især version 2.3.x havde problemer af denne slags.
Hvis dette ikke virker kan du på win95/98 prøve at geninstallere TCP/IP
protokollen (Se hvordan her). I Windows XP kan du geninstallere TCP/IP
med kommandoen:
netsh int ip reset resetlog.txt
Den skriver du bare i Start -> Kør og trykker ok.
Denne er på ingen måde færdig og jeg vil meget gerne have kommentarer
til den.